Jean Duvet Biyografi

Jean Duvet Biyografi
  • 14.05.2013

Jean Duvet Kimdir, Jean Duvet Hayatı

Jean Duvet (d. 1485, Langres, Fransa – ö. 1561), Fransız oyma baskı sanatçısıdır. Üslu­bu ve konulan ortaçağ sanatıyla Floransa maniyerizmine dayanır. Yapıtlarıyla, 16. yüzyıl sonlarında Fransız sanatında görülen son derece ağdalı anlayışa öncülük etmiş, çağdaşlarının saray sanatına ağırlık verdiği bir dönemde dinsel ve mistik konulu resim­ler yapmıştır.

Yaşamı ile ilgili bilgiler çok azdır. Kuyum­cu olduğu ve yaşamının büyük bölümünü Langres’da, Dijon’da ve bir olasılıkla da Cenevre’de geçirdiği bilinir. II. François ve II. Henri gibi Fransız krallarının hizmetinde çalıştığını gösteren kanıtlar da vardır.

Duvet’nin en erken tarihli oymabaskısı “Meryem’e Müjde” (1520), katışıksız bir İtalyan üslubu taşır. Resimdeki mimari mekân kurgusu tam anlamıyla klasiktir; figürler ise onun, dönemin Roma sanatını yakından tanıdığını göstermektedir. Duvet’ nin “Süleyman’ın Yargısı” adlı oymabaskı- smda tarih yoktur, ama yapıt büyük bir olasılıkla, Raffaello’nun büyücü Elymas’ı konu alan bir çizimine dayanan erken tarihli bir çalışmadır ve Kuzey İtalya oymabaskı sanatının etkilerini taşır. Duvet’nin yüksek Rönesans sanatını kavrayışındaki derinlik, İtalya’yı görmüş olduğunu ve Raffaello ile öbür ressamların yapıtlarını incelediğini or­taya koyar.

Duvet’nin geç dönemine ait bilinen en önemli yapıtlan tekboynuzları konu aldığı dizileri ile “Mahşer” adlı resmidir. Onun “Tekboynuz Ustası” olarak anılmasına yol açan tekboynuz dizilerini 1540’lann başla- nnda yaptığı sanılır. Bu dizi üslup açısından geç dönem yapıtlarının habercisidir. Daha az belirlenmiş bir mekân anlayışı, kalabalık bir kompozisyon ve figürlerin başlarındaki belli belirsiz grotesk öğeler, bu dizinin temel özellikleridir.

“Mahşer” adlı resmi, Duvet’nin imgesel kavrayış gücünü çok iyi yansıtır. 1561’de yayımlanan 24 oyma baskısının ilk levhası kendi portresidir ve 1555’te yapılmıştır. Duvet resimlerinin konularını, Alman res­sam Albrecht Dürer’in ağaç baskılarından almıştır, ama üslubu son derece özgündür. İşleyeceği konuyu bütün görselliğiyle imge­leminde canlandırır ve resmini yaparken, kendini bu görüntünün yönlendirmesine bırakır. Kafasındaki imgeleri inandırıcı gö­rüntülere dönüştürme çabasında değildir. Bu yüzden mekânı ya da mekânsal ilişkileri olduğu gibi betimleme kaygısı taşımaz. Aynca resmin simgesel anlatımını güçlen­dirmek amacıyla insan figürlerim, biçimleri­ni bozarak vermiştir.

 

 

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

YORUM YAZ